söndag 28 augusti 2011

Finnmarksturen / Maraton SM MTB 2011

Igår körde jag Finnmarksturen i Ludvik som också var maraton SM på MTB 2011.  71km skulle avverkas på en för året helt ny bana som vi i förhand hade hört skulle vara en mycket fin mtb banan med lagom blandning av grus, asfalt och stig åkning. Men om vi börjar från början igår så ringde min väckarklocka 04:15, upp och få i sig lite frukost för att 04:40 hämta min far på majåker. 05:00 var utanför Skara Johans lägenhet där vi skulle hämta upp just Johan och Johannes. 05.20 rullar vi från Skara och 08:27 anländer vi till Ludvika efter en trevlig bilresa! Iaf efter pisse paus och kaffe stopp strax norr om örebro då alla piggna till och chaurören slapp vara den ende som höll ögonen öppna!
Efter vi hämtat nr.lappar och bestämt med farsan vart han skulle stå och langa till oss så var de uppvärming och sen dax att ställa sig i startfållan, sist i fålla 1 hamnade hela 29:er teamet (jag, Johannes, Skara Johan och Rickard) starten går och de är masterstart ut ur Ludvika innan de släpper oss i botten på en backe. Jag tycker jag kör ganska bra men tycker ändå att många cyklister passerar mig men jag kör på i mitt tempo och lägger mig bakom en kille jag sett på flera långlopp iår och vet att han kör ganska jämnt och bra. Storleken på våran grupp varierar mellan typ 5-6st upp till säker 20-25man under första halvan av loppet. Jag passerar mellantiden efter ca halva loppet 5min efter täten och de känns ju riktigt bra! Andra halvan av loppet är betydligt hårdare med mycket mer backar och lite svårare stig åkning, men väldigt rolig och bra cykling hela tiden. Men jag är lite för dålig i skogen, så är de bara, har lite otur också då kedjan hoppar i fram och jag får stanna i 15sek, dessa 15sek lyckas jag inte köra in på gruppen jag låg med utan blir ganska själv under någon mils åkning, tills de kommer en längre grusbacke där jag kör in minst 200-300m på 3 åkare som oxå tappat gruppen. Jag åker med dess till nästa klättring kommer och där kör jag ifrån dem ganska rejält och kommer ikapp ytterligare åkare som släppt gruppen och är nästan parkerade i backen, skönt att de funkar i backar idag iaf! Nu är vi ganska nära mål och vi är 3 st ligger ihop men igen i min H-30 klass så de känns skönt för jag känner krampen komma allt mer!  Jag kör in på 2:48:55 ca 20 min efter segraren i elit klassen och de gav mig en 13:onde plats i H-30 = med 22:a i elit. Målet för dagen var att komma top 10 i H-30 men jag var nästan exakt 2min för långsam. Vet inte om jag ska vara nöjd eller inte med loppet men jag kunde inte gjort så mycket mer så jag får nog vara nöjd! Hur gick de för de andra i teamet då!?!? Jo en svensk mästare fick i Skara Johan i H-30!! STORT GRATTIS TILL DIG JOHAN! Rickard var 6:a i samma klass och sist men inte minst Johannes Karlsson, 6:a i elit, så jävla sjukt bra kört mannen!!  Detta var årets sista långlopp på MTB för min del då jag inte kan köra Bockstensturen nästa vecka. Summering av resultat och material för säsongen kommer inom kort här på bloggen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar