söndag 14 augusti 2011

Cykel vasan 2011. 2:59:41 , 59:onde plats

Igår körde jag då cykelvasan mellan Sälen och Mora 94km grusväg!
Men vi börjar från början, alltså med uppresan! Fredag em vid 14 tiden anländer jag till Evaldsmtb i Kvänum och redan då börjar de goa snacket oss cyklister imellan! Någon dryg timme senare har Sääv meckat färdigt med sin cykel och Fox tobbe och hans tjej Lisa har kommit och vi har packat in cyklar och oss själva i klubb bussen. När jag sen startar bilen så lyser givetvis bränslelampan! Så vi åker till Preem och tankar och sen kör vi mot Sälen! Säävs gps säger att vi ska vara framme vid 22.27, nrlapp utlämningen stänger 21 så vi inser att vi måste nog ligga på lite, sääv säger att man lätt kör in minst 1timma mot utsatt framkomst, så vi har hopp om att hinna! Resan går mycket bra, väldigt lite trafik så de går att hålla ett lagom högt men jämnt tempo hela vägen upp! 20.20 kommer vi till malung där vi ska leverera ett par däck till en kund och då passar vi också på att äta lite, vad vågar jag inte skriva men de var inte pasta om vi säger så!! Men fort går de och när vi sätter oss i bilen igen säger gps:en att vi ska vara i Lindvallen 21:17.... de går ju inte, vi ringer Johannes som har vart på plats sen i måndags och förbereder honom på att få gå och hämta våra nrlappar om vi inte skulle hinna men Sääv tror jag vi kommer köra in dess 17min och visst gör vi de! De är alltså gps:en som visar helt fel tider, för vi körde nästan lagligt, lagom fort och med jämn fart!

Men när vi kommer fram till nrlapp utdelningen är våra lappar redan hämtade... va nu då tänker vi, men fattar ganska snabbt att de är vår snälle team kamrat johannes som vart i farten och hämtat! så när vi går till rummet brevid står han där med våra kuvert och köar för att seeda upp Sääv till startled 1. Och här kommer den stora katastrofen.... Sääv har klarat seednings tiden till startled 1 på tävlingen i Norberg, engelbrektsloppet, men när han nu ska seeda upp sig säger de att de är fullt i starled 1 så där kommer han inte få stå. De säger att hela tävlingsklassen är full så han får köra i motionsklassen som startar 15min efter tävlingsklass... va i hellvete säger vi... Då fixar de fram en plats i startled 4, alltså sist i tävlingsklass, till en som har klarat seedningstiden till startled 1. DÅLIGT CYKELVASAN. Men så blev de, han fick köra från starled 4. Jag hade lyckats få min plats i starled 1 och de var nog bara ren tur!

Sen leta vi reda på stugan som Fredda Evaldsson fixat, och vilken stuga sen då! Dryga 100kvadrat och nästan nybyggd så där bodde vi fint! I säng vid 23:30 och upp 6:45 för gröt frukost. Vid 8 tiden mötte vi Johannes och rulle ca 10km till Starten i Berga by.
Väl där så cyklar vi upp för startbacken en gång som uppvärming, dryga 2km, sen lägger vi våra cyklar i starten och joggar lätt som fortsättning på uppvärmningen!

9:00 går starten och vi kommer iväg fint, vi hade tidigare pratat om att de nog kommer gå ruskigt fort upp för första backen men de gör de faktiskt inte utan första klungan blir ganska stor och bred, men jag har inte min bästa dag och bestämmer mig för att ändå släppa efter drygt halva backen, ett dumt beslut så här i efterhand, bekvämt just då! Väl uppe för backen så har jag hamnat i en andra klunga på 10man och vi ligger konstant ca 150m bakom första klungan, de går inte fortare där frame men vi är inte tillräckligt starka för att åka ikapp heller, så redan här inser jag att tävlingen om riktigt bra placeringar redan är över, jag hade som mål att kanske kunna bli top 50, men de är ju närmare 70man i gruppen framför mig så jag får lägga om målsättning, de får bli ett bra träningspass! Vi kör på i min grupp och de ansluter folk bakifrån och vi blir också JÄTTE många och då dör sammarbetet och de känns som vi står stilla. Men så kommer de en backe och de rensar lite i ledet och vi blir återigen en 10-12 man som jobbar på ganska bra, efter bara typ 2 mil så kommer jag ikapp Johannes som står i ute i höga gräset med tekniska problem, det visar sig att han kört in massa slaget gräs i kassetten så de slår stopp, han står still ca 3min innan han är igång igen. Nu förstår jag ju att han kommer komma ikapp oss snart och då åker humöret upp rejält! Tyvärr så åker jag förbi Rickard Karlsson ganska snart också då han kört punktering. Johannes kommer ikapp efter en stund och då vilar han några minuter innan han sätter fart igen, med mig på hjul! Så kör vi några mil innan han lämnar mig i en längre grusbacke ca 2-3mil från mål. Gruppen delar sig och kvar blir vi ca 10man som sen håller ihop hela vägen in till mål, vi har under hela loppet kört ikapp folk som har tappat första gruppen men de är ändå väldigt svårt att säga hur många vi har kvar framför oss så motivationen att få en bra placering finns inte riktigt. Jag håller en ganska låg profil långt bak i gruppen större delen av de sista milen och väl inne på spurt rakan mot mål så vill inte huvudet spurta så jag rullar i mål några sekunder efter min grupp. Min tid blev 2:59:41 och en 59:onde plats. Så hade jag spurtat så kunde jag slutat top 50! Sånt är livet, man ska aldrig ge upp! Cykeln funka perfekt hela loppet och enligt mig så åkte jag på den optimala cykelvasa cykeln, alltså en Specialized stumpjumper HT 29:er. Så alla ni som ska åka cykelvasan nästa år, skaffa er en 29:er!!

Nu väntar 2 veckor med LCK:s klubbmästerskap i lvg och mtb. Mtb tempo Måndag, Lvg tempo onsdag och sen mtb xc måndag nästa vecka och lvg linjelopp nästa onsdag. För PM se LCK:s hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar